Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Irriterande

Jag fick ett brev från Statistiska Centralbyrån för nån dag sen. Jag har slupmässigt blivit utvald för att delta i en undersökning om vad jag tycker om företagande. Vadå slumpmässigt, jag blir alltid utvald när det är nåt sånt där.  Men jag kommer inte svara när de ringer, för jag svarar inte på dolt nummer, eller om det är nåt sånt där som jag inte känner igen. Fast enklast är ju att maila dem och säga att jag inte vill vara med, det var frivilligt, och då behöver de ju inte ringa alls.

Jag har följt en diskussion på en sajt jag är medlem på där det var en som var trött på alla deprimerade och som går in i väggen. Hon tyckte att hon minsann ocksåhar haft det tungt och stressigt, anhöriga som gått bort eller varit sjuka, men hon hade då klarat av det. Och hon har aldrig varit sjuk i hela sitt liv heller. Enligt henne var  lata och fega människor som tog den enkla vägen, påstod att de var deprimerade eller utbrända och untyttjade systemet för att vila upp sig lite. Jag blev så irriterad när jag läste det. Visst finns det folk som utnyttjar systemet, men det ska inte gå ut över dem som behöver det. Jag tror knappast att man vill ha en depression och gå hemma och inte orka eller klara av nåntingt. Det var många som tyckte som jag, som faktiskt varit med om det och vet vad de paratar om. Hon tyckte att det vara var en påhittat sjukdom som folk tar till när de är less på jobbet, ungefär.  Sjuksköterska var hon tydligen också, men jag skulle då inte vilja träffa henne, hon var inte alls särskilt empatisk. Det fanns nån annan där också som tyckte sig veta och kunna lite mer än de andra, fast det var tydligt att hon inte riktigt visste vad hon pratade om. Det har blivit en väldigt lång diskussion och den fortsätter fortfarande.
Det är egentligen ganska synd om människor som måste hävda sig med att de minsann aldrig varit sjuka, och har gått igenom det och det men minsann klarar sig ändå, och samtidigt trycka ner på dem som inte har det lika bra. Man väljer ju inte en pyskisk sjukdom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0