Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lösa hundar

Jag forstätter irritera mig på det här, men det kan faktiskt vara väldigt irriterande. Det händer nån gång då och då att jag ser husse/matte med sin hund lös, gärna 5-10 meter bakom sig eller 5-20 meter framför sig. Även om man har en väldigt lydig hund så kan det ju ändå hända nåt när man har den så långt ifrån sig. Den kanske blir överfallen av en annan hund, den kan bli påkörd... Det kanske går förbi nån som är jätterädd för hundar och vågar inte gå förbi eftersom den är lös och ägaren är så långt bort. Eller så är man jätteallergisk och får typ en allergichock när det kommer en lös hund som hoppar upp mot en och vill hälsa.
Mest irriterande är ändå folk som har sina hundar lösa fast de vet att de kan springa iväg när de ser en annan hund. Det har hänt ett par gånger den senaste tiden och det som är så fruktansvärt störande är att de ofta inte säger till hunden. En av gångerna så kom det en liten dvärgshnauzer fram till oss och ägarna sa inte ett ljud. De gick bara lugnt fram till hunden fast våran skällde och hoppade efter den och sa "kom nu Lisa" men snäll och lugn röst. Jättekul. De hade gärna fått reagera lite mer. En annan gång så var det en liten bishon frisë som kom springande efter oss, men ägaren hade i alla fall vett att springa ikapp den och säga ifrån. 
Det värsta jag har varit med om är ändå när den där schäfern sprang efter våran hund och överföll den, helt oprovocerat, och ägarna stod bara kvar på tomten och ropade, "Kom tillbaka" men lung och snäll röst. Då var vi inte så gamla och hade ingen aning om vad vi skulle göra.
Har man hunden lös när man är ute och går med den ska den gå bredvid en, annars borde man inte få hade den lös tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Malin

Många har ruskigt dålig koll på hundarna. Så roligt är det nog inte om man är grymt hundrädd och det kommer en springandes mor en... Fast min hund är dom flesta rädd för (kan inte förstå varför...hon är världens sötaste och snällaste)så dom kopplar sina innan vi möts. Jag har Maja lös ibland...men bara när vi är själva och man har bra sikt...men hon blir så knasig när jag släpper henne. Allt går långsammare och hon kan inte gå framför mej. Men när kopplet sitter på är det full rulle=)

2008-02-08 @ 12:45:35
URL: http://majamelon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0