Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vars är vi på väg?

Läste i gårdagens aftonbladet om en tjej som tvingades säga upp sig från sina deltidsjobb för att få a-kassa.  Och jag som fått för mig att det var bättre att ha ett jobb några timmar i veckan än att stämpla. Men tydligen är det inte så längre, för nu får man bara 75 stämpeldagar som deltidsarbetande och sen är man utstämplad. Det är alltså bättre att vara arbetslös.

Regeringen kom ju med det bra förslaget för att motivera deltidsarbetarna att jobba heltid och för att få företagen att anställa fler på heltid. Men nu är det lite mer 39 000 som måste säga upp sig från sina jobb för att stämpla. Det var väl inte riktigt så det var tänkt. Men skulle det verkligen fungera om alla jobbade heltid? Det måste ju ändå vara bättre att ha ett deltidsjobb än inget alls. 

Regeringen skulle se till så att det blev fler jobb, men de tar bort flera arbetsmarknadsutbildningar/program, nu kan man inte längre jobba deltid, de höjer avgiften till a-kassan men sänker ersättningen. Och han som är ansvarig för den här delen av politiken har inte ens varit arbetslös nån gång i hela sitt liv. Det kanske har varit bättre med nån som faktiskt har förståelse för hur det är att vara arbetslös och hur arbetsmarknaden ser ut.

Det är tur att jag studerar nu så att jag inte behöver bry mig så mycket om det här. Sen när jag är klar och har studielån att betala kommer jag att kastas in i den här karusellen igen. Och på tal om lån så hörde jag att de som har socialbidrag ska betala tillbaka det när de fått jobb. Det var det bidraget. Fast det heter väl inte socialbidrag längre, utan försörjningsstöd, men ändå.

Jag förstår mig inte på det här. Vart är vi på väg egentligen? Sverige är inget bra land att bo i längre. Det håller på att köras i botten. Jag är inte särskilt insatt i politik, tycker egentligen inte ens om politik. Men ibland funderar jag nästan på att bli politiker. Då skulle jag också kunna tjäna massa pengar och få onödigt stor pension. Och så kan jag tillsammans med alla andra som har för mycket pengar se ner på de arbetslösa djävlarna som bara latar sig hemma i tv-soffan och rullar tummarna. För det är ju precis så det är, eller hur?

Och alla som får vänta flera månader på att få ut något från försäkringskassan. Om de ens får någon ersättning därifrån. För där har de ju också gjort om reglerna så bra. Även om du inte kan jobba så ska du göra det ändå.

Ja, jag blir upprörd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0