Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gott nytt år!

Då var det ett nytt år igen. Det här... eller jag menar förra året gick verkligen fort. Nu känns det som tiden bara rann iväg. Spännande var det också. Större delen av året var jag ju gravid och så fick vi ju vår underbara dotter. Och precis innan tolvslaget igår så lyckades jag ju få den där härliga bilden när hon ler. Hon är så fin! 2009 var ett väldigt speciellt år.

Nyårsafton blev lugn för oss. M sov bort nästan hela dagen och ville ju självklart vara vaken på natten men det gick bra ändå. Vi laddade upp med god mat, chips, popcorn, dricka och en bra film. Jag provade nåt jag aldrig har gjort förut och det var att marinera och ugnssteka fläskfilé. Det gick faktiskt väldigt bra. Marinaden hittade jag på själv och det blev K som fick provsmaka innan jag penslade på den på köttet, jag vågade inte :) Men han godkände den så jag hoppades att det skulle bli bra. Och det blev jättegott, väldigt saftigt och bra som det blir när man steker i ugnen.
Marinaden gjorde jag såhär:

4 msk kinesisk soja
1 tsk vitlökspulver
1krm chilipulver
½ tsk paprikapulver

Nästa gång jag gör det här ska jag komma ihåg salt, och så ska jag blanda lite annorlunda. Kanske ta lite mindre soja eller lite mer av kryddorna. Och så ska köttet få dra med marinaden lite längre så att det kommer in i köttet ordentligt. Till köttet hade vi hemmagjord klyftpotatis, stekt wookmix, oliver och champinjoner. Till efterrätt blev det chokladpudding och grädde.



I väntan på tolvslaget såg vi Sleepless in Seattle och när klockan slog tolv skålade vi och såg på de fina fyrverkerierna. Upptäckte att några stod precis utanför vårt hus och sköt raketer vilket kändes lite obehagligt. Tänk om de farit fel och kommit in genom vårt somrumsfönster.... Men det gick bra.

Nu är det ett nytt år och nya utmaningar. Jag ska fortsätta min utbildning till hösten, och kanske kommer jag ta tag i allt det där som jag skulle vilja göra.


Kommentarer
Postat av: Lola

Marinader brukar vinna på att gotta sig jättelänge med köttet, kanske över en natt t.o.m. Har bara gjort tre stycken, men det är ju outstanding för mörhet och smak.

2010-01-02 @ 22:36:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0