Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

En väldigt bra bok

När man läser en bok för sjätte måste den vara väldigt bra, eller hur? Jag har börjat läsa Främlingen av Diana Gabaldon för sjätte gången nu. Har fakiskt funderat på det ett tag, och fast jag har läst den så många gånger är den fortfarande ilika bra. Det är en fantasisk kärlekshistoria som börjar i den här boken, som är första delen i en serie på hittills sju böcker. Vet inte om den sista har kommit ut i Sverige än, men jag tror inte det. Del 2-6 heter i alla fall Slända i bärnsten, Sjöfararna, Trummornas dån, Det flammande korset och Snö och Aska.
Claire är på en andra smekmånad tillsammans med sin man Frank i de skotska högländerna. Medan han sysslar med släktforsking börjar hon utforska naturen runt omkring pensionatet de bor på och upptäcker en stenring, ett slags mini-Stonehenge. Det är något mystiskt med den stenringen cch när Claire undersöker den närmare upptäcker hon plötsligt att hon färdats tillsbaka i tiden - till samma plats, men till mitten av 1700-talet. Det dröjer inte länge innan hon kidnapas av en grupp män tillhörande en skotsk klan och för att både hon och en av de unga männen ska överleva tvingas de gifta sig med varandra. Claire skiljer sig mycket från de kvinnor de är vana vid och kommer inte riktigt överrens med sin nya tillvaro och människorna hon måste leva med. Men sakta utvecklar Claire och den unge Jaime en vänskap som så småningom övergår till en stark kärlek. De får uppleva väldigt mycket tillsammans och de har de inte alltid så lätt.
Det här är en av de bästa böckerna jag läst och det är väldigt lätt att tycka om både Claire och Jaime. Första boken är den bästa i serien, men de andra är också väldigt bra. Del två är lite seg, men sen blir det bättre igen.
Nästa år kommer Främlingen som film och jag försöker att inte ha några förväntningar eftersom jag vet tt vädligt mycket av handlingen kommer försvinna. Men det är samma som gjorde Braveheart som skrivit manus till den här, så det måste ju bli bra.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jo det är okej här! :D

2010-07-02 @ 16:04:15
URL: http://conler.se
Postat av: Malin (Mejas och Linas mamma)

Jag började faktiskt också läsa om den boken innan jag skulle få Lina, men sen kom den i skymundan. Jag har ju inte läst de två senaste böckerna ännu. Vad kul att den blir film!! Ser jag fram emot!!

2010-07-06 @ 08:25:26
URL: http://kanejl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0