Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Parasiter i dricksvattnet

Det är många som har varit magsjuka de senaste veckorna. Nu har man konstaterat att det mest troligt beror på en parasit i dricksvattnet, Cryptosporidium. Man vet inte med säkerhet än, prover har tagits och svaren ska komma i morgon. Så fram till vi vet nåt, och förmodligen ett tag efteråt också. ska vi koka dricksvattnet.
Jag fick veta det igår just innan jag hämtade M på dagis och vi pratade lite om det där innan vi gik hem. Det var lite hysteri kring vattnet märkte vi sen när vi handlade och även senare när vi såg på nyheterna. Folk bunkrade upp med vatten på flaska och det tog slut i hyllorna. Det var kanske därför det var så mycket folk och handlade igår. Vi har inte köpt nåt vatten, dels för att jag inte tycker om mineralvatten, men också för att det bli så dyrt och det går lika bra att koka vattnet.
Imorse läste vi på text-tv att 13 personer var inlagda på sjukhus och att ett 100 tal är drabbade av den där magsjukan. Jag tror att det var 5-7 fall som man kopplat ihop med parasiten, men den siffran kommer nog öka att eftersom. Det är ju så många som är magsjuka och det är säkert många som inte kontaktar sjukvården. Det finns ändå inte så mycket att göra åt det. Självhjälp och vänta på att det går över, vilket tydlgen kan ta några veckor.

Kommentarer
Postat av: Viktoria - Smyckesshop

aah det är hemskt :/

2011-04-20 @ 20:00:22
URL: http://viktorias.nu
Postat av: Malin

Den där parasiten var ju i Östersund i slutet av förra året och fram till Mars. Men de överlevde. Jag tycker att de borde dela ut vatten gratis när den där parasiten härjar.

2011-04-20 @ 22:28:15
URL: http://kanejl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0