Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vad är en sällskapshund för dig?

Nån gång då och då händer det att man kommer in på vad som egentligen är en sällskapshund, speciellt när man pratar om hundar här på internet. Väldigt många associerar det med en liten sak som ligger i soffan hela dagarna och vars motion består av ett varv runt kvarteret.
För mig är en sällskapshund en hund som inte håller på med jakt eller utställning (mer än för skojs skull alltså). Men det betyder inte att den berner sennen jag vill ha i framtiden kommer bli en soffpotatis. Jag tänker hålla på med lite drag, och rallylydnad verkar ganska kul. Och så kommer den ju få springa lös och aktiveras på andra sätt också.
När familjen hade en flatcoated retriever fick vi ofta poängtera att vi hade en aktiv sällskapshund, och det får syrran göra nu också eftersom hon har en sån nu. De är jättefina familje-/sällskapshundar fast det egentligen är en jakthund. Det gäller ju bara att se till att den får den aktivitet och stimulans den behöver.

Vad är en sällskapshund för dig?


Kommentarer
Postat av: Åsa

sällskapshundar är för mig typ sådan som gillar o gosar mycket men för det innebär inte det att dom behöver motion o så.småhundar är sällskapshundar.jag hade två innan som shetland sheepdog.saknar dom så nu när dom inte finns här längre o det är så konstigt o tomt nu här hemma

när man varken har barn eller hundar.förlora den sista ny på nyårsafton då vi fick låta henne somna in men dom blev dock gamla 15 år o 17 år

2011-01-06 @ 13:35:42
Postat av: Lola

Går dt att ha en engelsk bulldog som sällskapshund? Är en sån jag är mest inne på just nu =0) Om flera år får det bli....

2011-01-06 @ 15:22:34
Postat av: Mochride - mitt hjärtas röst

Lola: Ja, det tror jag går jättebra. Bara den får den stimulans och motion den behöver.



Åsa: Självklart behöver det inte vara så att en sällskapshund behöver mycket motion, men det jag menar är att man även kan ha en hund som kräver mycket aktivitet som sällskapshund. bara för att man säger sällskapshund behöver det inte automatiskt betyda en liten hund som inte får motion. Ofta när vi har sagt sällskapshund har vi nästan blivit ifrågasatta vad vi gör med hunden eftersom det varit just den ras jag pratade om ovan.

2011-01-06 @ 17:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0