Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Försäkringskassan

Blev så irriterad när jag såg på nyheterna idag  om försäkringskasans och socialstyrelsens förslag att dra ner på sjukskrivningstiden. Om man blir utbränd ska man inte ens få sjukskriva sig. Jaha, så ska man bli jättedeprimerad och kanske få självmordstanakr istället för att man inte orkar göra nåt? Jag vet att jag kanske överdriverr lite nu men ändå. Och får man ryggskott eller vad det var kan bli sjukskriven en vecka. Är man återhämtad då? Och så en massa annat  som de ville dra ner sjukskrivningstiden på. Syftet var att få friskare människor, men jag vet inte om det går ihop. Man kanske inte klarar av att jobba men man måste göra det ändå för att man inte får bli sjukskriven,  Det var en massa annat som de ville dra ner tiden på också, men jag tror itne att det kommer att funegra.
Depression är inte alltid en anledning till sjukskrivning, men en gravid som väldigt mår illa kan bli sjuksrkiven i två månader, skriver aftonbladet.se. Men om man når så dåligt att man inte orkar med nånting då? 
Tydligen hade de sagt att man kan jobba mindre, men om man inte kan dra nerpå arbetstiden då?
Man ska lära sig att hantera situationen och att det kan vara svårt att komma tillbaka efter en lång sjukskrivning, det kan jag förstå, men det kanske blir svårt att klara av jobbet också om man inte mår bra psykiskt. Och mår man så dåligt att man inte orkar jobba blir man knappast friskare av måsta jobba.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0