Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Att vara arbetslös

Jag blir så less på folk som klagar på de som är arbetslösa. Många som har jobb/fast anställning och gärna på heltid verkar sätta sig över de som inte har ett jobb. Ungefär som att man automatiskt skulle vara lat eller viljelös bara för att man inte har ett jobb. Självklart finns det de som inte vill jobba och massproducerar dåliga ansökningar för att visa att de sökt jobb fast de inte vill ha ett. Men merparten vill ju faktiskt jobba och gör sitt bästa för att få ett jobb.

Många verkar ha den attityden att det är ju bara att flytta eller skaffa utbildning, man får ett jobb bara man vill. Det finns alltid jobb om man vill jobba. Men det fungerar inte så. Det finns vissa jobb där man får lära sig på plats eller får intern utbildnng, men det är ju bara ett fåtal. På de flesta ställen ska man ju helst ha både utbildning och erfarenhet och har man inte det så går jobbet till nån annan.

Dessutom så anser många att man utnyttjar systemet bara för att man itne söker ett visst antal jobba varje dag eller ägnar hela veckorna åt att hitta jobb. Gör man inte det så förbrukar man sin rätt till ersättning. Men det är inte bara att flytta eller utbilda sig. Och jag får inte ett jobb bara för att jag vill jobba. Jag måste ju hitta ett jobb som jag kan söka och eftersom jag inte har någon utbildning och lite erfarenhet så är det svårt.
Jag försöker söka jobb utanför mitt eget område, men då är det ju just erfarenheten och utnildningen jag faller på, Det jag vill jobba med, där kan jag få kortare vikariat om jag har tur, sen när jag är klar med min utbildning kan jag förhoppningsvis få jobb.  Om jag inte får det så är jag ju tillbaka där jag är nu. Och det är inte bara att utbilda sig till nåt annat heller.

Det är ju inte bara några stycken som är arbetslösa, det är ganska stor konkurrens om jobben ooch arbetsgivaren väljer ju den som är mest lämplig.  "Men starta eget då". Det är ju inte så tvärlätt heller. Det ska för det första löna sig att starta eget. Man kanske vill starta eget företag inom ett område där det redan finns många inom samma och konkurrensen är stor. Då är det inte så lätt. Det är inte lätt att få jobb över huvud taget idag.

Jag är fullt medveten om att människor med ovanstående inställning komemr tycka att det här är undanflykter eller bortförklaringar, men det får stå för dem. Det här är mina åsikter och det är så här verkligheten ser ut. Man är inte lat eller mindre värd bara för att man är arbetslös. Alla kan inte rå för att de är utan jobb.

Kommentarer
Postat av: Lola

Jomen visst kan jag förstå din frustration över att inte hitta ett jobb. Man är ju ganska maktlös när man inte har nåt! Och man blir lätt väldigt disillusionerad också. Men en vacker dag ska väl du ha tur du med!

2008-04-03 @ 13:15:18
Postat av: Madde

Håller tummarna för att du hittar ett jobb snart! Sitter i samma sits själv och vet precis hur andra tänker om en "lat och bara ligger hemma och sover hela dagarna" men så är det inte.. eller hur?!
Kram YoYoGirl på familjeliv!!

2008-04-16 @ 18:50:24
URL: http://madelin82.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0