Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Ignorerade barn blir lyckliga vuxna"

Så skrev Marcus Dunberg i fredagens Metro. Han uppmanade läsarna till att ignorera sina barn och menade att de skulle bli lyckligare och bättre på att klara sig själva. "Så kallade ideala uppväxtförhållanden verkar enligt mina observationer bara leda till katastrof." Lite senare säger han att han växte upp med en pedagogik som löd "frihet under ansvar". Och det är det som det harn tar upp handlar om, att man ska ge sina barn frihet under ansvar, inte ignorera dem. Det är två olika saker och jag tycker att han uttryckte sig lite klumpigt.
Ideala uppväxktförhållande får han nästan att låta som något dåligt och det håller jag inte alls med om. Överbeskyddande föräldrar är kanske inte så bra, men det är inte ignorerande föräldrar heller. Det är väl då som ungdomar växer upp och hamnar i slagsmål och missbruk mm. Men att få frihet och upptäcka saker, att lära sig att klara sig själv men ändå ha föräldrarna som stöttar, det låter som en ganska ideal uppväxt, tycker jag.


Är du emot de nya sjukskrivningsreglerna? Skriv på namninsamlingen här

Kommentarer
Postat av: Lola

Ja verkligen! Det är min melodi också att man ska finnas för sina barn men inte göra allt åt dem utan låta dem inse själva att de kan bara de vill.

2009-01-18 @ 14:36:09
URL: http://deccati.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0