Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blått är för pojkar och flickor ska ha rosa

Jag kan inte låta bli att "irritera" mig på det här. Varför måste barnkläder vara så tydligt indelat i flick och pojk redan från födseln? Och varför är nästan alla flickkläder i ljusa färger som rosa eller vita? Varför måste pojkkläder vara i blått och grönt eller kanske svart? Varför kan det inte vara samma lika för kläderna fram till ett år åtminstone. Eller nånting sånt.
Jag hittade en jättefin tröja på Lindex häromdan, har inte köpt den än men har tänkt göra det. Det är en pojktröja men det struntar jag i, för det är ingen typisk sån och skulle pssa lika bra på en tjej. Det är en sån där långärmad tröja med t-shirt ovanpå, i turkos och vit.
När jag började köpa kläder till lillan blev det mycket blåa nyanser och åt det lite pojkaktiga hållet. Dels för att jag själv inte är så förtjust i rosa och för att jag köpte en del innan hon kom till världen. Sen har vi fått ganska mycket kläder som nästan bara varit i rosa och lilaaktiga färger men det gör ju inget för det är fina kläder.  Jag har köpt en lite kläder i rosa själv också på senare tid.
 Egentligen spelar det väl ingen roll, man gör ju som man vill, men jag tycker ändå att det  är lite meningslöst att dela in det så tydligt när det handlar om så små barn. Fick höra om en kvinna som hade en blå vagn till sin son för det var ju en kille och då måste han ju ha blått. När hon skulle få sitt andra barn visste de inte vad det var för kön och då visste hon ju inte om kunde behålla vagnen eller om hon skulle köpa en ny i en tjejig färg. Ursäkta?
Jag har en blå vagn till min lilla tjej, för det är en fin vagn. Spelar väl ingen roll om den är blå. En kompis har en röd vagn till son. Spelar heller ingen roll för det är en fin vagn.
OKej, det finns de som tycker att det ska vara pojkaktigt och flickigt, och de får tycka så, men varför är det så viktigt?

Kommentarer
Postat av: placebohoe

jag håller med, irriterar mig också på uppdelningar, blått mot rosa, dockor mot lego osv...tycker att barn ska få ha på sig vilken färg som helst och leka med de leksaker de själva vill.

2010-03-02 @ 13:10:54
URL: http://placebohoe.blogg,se
Postat av: Lola

Ta en titt på danska klädmärken, tycker mig ha sett ett större utbud på barnkläder när jag varit i Danmark. Det säljs säkert över nätet.

2010-03-02 @ 20:44:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0