Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommunen ska spara - 7 bibliotekarietjänster försvinner

Jag blev faktiskt lite upprörd när jag läste Norran i morse, och det är inte bara för att jag utbildar mig till bibliotekarie. Kommunen ska spara  2,5 miljoner i kulturkassan och det kommer att drabba biblioteken mest. Öppettiderna ska minska och på Stadsbiblioteket kommer informationsdesken vara obemannad på förmiddagarna och sju bibliotekarietjänster ska bort.

Ny självutlåningsteknik med microchip i böckerna ska ersätta streckkoderna och en del av personalen. Den nya tekniken är välkomnad av personalen men de ifrågasätter hur det ska kunna ersätta en tom informationsdisk på förmiddagarna. "Det är hårresande. Det slår mot de svaga i samhället. Psykiskt och fysiskt handikappade, de med utländsk härkomst som inte har lärt sig språket, barngrupper som kommer hit med fröknar. Vi betyder oerhört mycket för de här grupperna", säger Liv Leirnes som är biblioteksassistent på Stadsbiblioteket.. Hon säger att det inte ens är personalen i informationsdisken som har hanterat problemet med streckkoderna så de kommer inte tjäna in på personalen där.

Kjell Hanseklint som är vice ordförande i Kulturnämnden, är den enda kritiska till sin egen nämnds beslut.  "Ekvationen går inte ihop. Att skära ner så mycket och tro att vi ska behålla samma service. Kvaliteten får ge vika", säger han. Och det är klart att det kommer bli så. Även om vuxna klarar utlåning och återlämning själva så kanske de ändå behöver fråga om något eller behöver hjälp med något. Vem ska de prata med då, om informationsdesken är tom? Maskinerna klarar ju inte vad som helst. Självbetjäningen fungerar bra, men ibland blir det lite problem och då måste man ju kunna säga till. Det kan vara så att man inte hittar boken man vill ha fast det står att den finns inne, man kanske behöver hjälp med att söka efter böcker eler annat.

Tänk om det blir så att folk låter bli att gå på biblioteket på förmiddagarna eftersom det ändå inte finns några bibliotekarier där då. Då kommer säkert öppettiderna minska ytterligare och så försvinner det ännu mer personal. Jag tycker att det är så synd när biblioteken ska drabbas så mycket av kommunens besparingar. De fattar inte hur mycket biblioteket betyder för folk. Det är inte bara böcker, det är en mötesplats.

Besparingarna påverkar ju mig också eftersom jag utbildar mig till bibliotekarie. Kanske måste jag flytta för att kunna jobba på bibliotek. Eller så får jag söka mig till andra ställen. Det är ju fördelen med utbildningen, den är inte bara bunden till bibliotekarieyrket.

Kommentarer
Postat av: Kalycia

Det är självklart jättetråkigt att det här drabbar mig men jag kan samtidigt känna att det är skönt att det för en gångs skull inte drabbar skolan och äldreomsorgen. Det är ganska få jobb som försvinner och det påverkar inte människor i den omfattning som det gör varje gång kommunen drar ner på just äldre -och barnomsorg. För en gångs skull verkar någon kommun ha tänkt till. Sen kan jag tycka det är oerhört tråkigt att det ens ska behövas dra ner någonstans självklart, jag hade hellre sett att det inte behövde hända alls, så att någon slipper drabbas.

2010-05-20 @ 12:35:13
URL: http://fightitright.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0