Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Informationsarkitektur

Vi började  med informationsarkitektur idag och det är ganska intressant. När jag först såg schemat så var det ju en smärre skräckupplevelse, men jag tror att det blir bra ändå. Läraren verkar riktigt bra och ämnet är som sagt ganska intressant. Vi började lite smått idag med att gå igenom grunderna, och jag som läst nästan hela den där boken vi skulle ha läst kände igen det mesta. Vi har fått lära oss hur man ska tänka när man bygger upp en webbplats. Vi fick några övningar att göra som var riktigt roliga. Vi skulle strukturera en hemsida för en påhittat förening och först komma på vilka funktioner vi tyckte behövdes på sidan och sedan fick vi organisera dem i kagorier. Uifrån det så skulle vi sen göra en wireframe, en layout för hemsidan. Vi behövde bara göra startsidan, men vi funderade också lite på hur vi skulle lägga länkar och underkategorier. I morgon ska vi redovisa. Det kändes lite hemskt innan vi började med uppgiften, när man bara sett schemat, men jag känner mig inte särskilt orolig längre.

Nåt som däremot känns lite småjobbigt för stunden är bloggövningen till nästa vecka. Har just beställt webbhotell och domännamn och det var inte det lättaste att komma åt instruktionerna vår lärare gjort åt oss eftersom jag saknade programmet man behövde för att kunna öppna det. Jag jagade ju självklart upp mig så där som jag brukar, men det fanns två alternativ och det andra fungerade som tur var. Nu väntar jag bara på inloggningsuppgifterna så att jag kan installera wordpress sen. Har ingen aning om hur det programmet fungerar så det känns lite nervöst. Vet inte riktigt hur upplägget kommer se ut nästa vecka, men vi ska i alla fall börja med det på måndag så jag hoppas att jag hunnit få alla uppgifter till dess.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0