Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Samma lika?

Jag och syrran kom in på det här att man är två personligheter. Inte så att man har en personlighetstörning på något sätt men att man är olika personligheter i olika sammanhang. Man är liksom sitt riktiga jag tillsammans med familj och vänner och på ett annat sätt tillsammans med arbetskamraterna på jobbet. Eller i situationer då man kanske inte känner sig så bekväm. Av nån anledning så visar man inte vem man är fullt ut. Kanske är det så att man inte riktigt vill släppa folk in på livet innan man känner dem ordentligt. Eller har alla ett "jobb-jag" och ett "privat jag"?

Hon berättade också om en intressant diskussion hon hamnat i. Hon är medlem på ett forum på internet där det har börjat diskuteras om vissa tvillingar likheter/olikheter. Tvillingparet i fråga ska vara enäggstvillingar (identival twins) men är inte alls så lika. Enäggstvillingar ska vara spegelbilder av varndra, men de här är inte alls det. Visst är det lika men inte lika. Det var en tjej i diskussionen som menade att miljön man är i påverkar utseendet. Och visst, miljön kanske påverkar ens val av frisyr, hårfärg, klädstil mm, men inte på det sättet hon menar. Jag skulle aldrig ha trott att de var identical twins för surprise - identical twins are identical.  Tvåäggstvillingar kan vara väldigt lika likväl som helt olika, men enäggstvillingar är alltid likadana. Visst, de kan göra sig olika med hjälp av ovanstående alternativ men de delar ju samma dna och är av naturen likadana. Att de skulle kunna bli olika på grund av den miljö de vistas i har jag svårt att gå med på.

Kommentarer
Postat av: jennifer

ska vi följa varandra på bloglovin??? :)

2010-02-10 @ 19:19:20
URL: http://inteklokihuvudet.blogg.se/
Postat av: jennifer

trevligt, hör av dig när du lagt till mig då :)

2010-02-10 @ 20:55:50
URL: http://inteklokihuvudet.blogg.se/
Postat av: bella

sv: haha okej jag hatar att läsa böcker:P måste läsa en bok på engelska i engelska C kursen det är enda anledningen till att jag läser :P

2010-02-10 @ 21:29:09
URL: http://bellahs.blogg.se/
Postat av: Lola

Jag tror iofs att man väldigt mycket anpassar sig efter situationen, när man inte är bekväm. Ibland för att man måste, för att överleva, eller för att ens "galnare/mer avslappnade stil" inte funkar just då.

Allt man gör är ju med sig själv... Man kanske inte trivs alltid med att man anpassar sig, men man väljer det för att situationen är som den är.

Fast ibland vill man ju vara mer avslappnad än man är just då, det kan kännas jobbigt.

2010-02-10 @ 23:24:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0