Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Förbud mot kamphundar

I Danmark har man infört förbud mot kamphundar och nu vill en del införa det i Sverige också. Förbudet i Danmark innebär att man inte får föda upp eller sälja kamphundar och valpar födda efter 17 mars måste avlivas.  Men är det verkligen en bra lösning? Det ser säkert bra ut på papperet, men jag känner mig ändå lite kluven. Det är bra att man vill göra nåt åt problemet, men egentligen är det nog ägarna till de här hundarna, och inte hundarna i sig, som är problemet.
Vad räknas egentligen som kamphundar? De raser som listas upp behöver inte vara farligare än andra hundar. Det beror på ägaren. Visst, "kamphundar" har framavlats för att vara mer eller mindre agressiva, men det beror ändå väldigt mycket på ägaren.Vilken hund som helst kan bli agressiv med fel ägare.
 Jag tror även att var så att dessa hundar måste ha munkorg  eftersom de kan vara agressiva. Alla hundar som kan vara agressiva ska ha munkorg i så fall oavsett om det är en amstaff, en chihuahua eller en golden.
Själv skulle jag aldrig skaffa en "kamphund" men jag vet att de kan vara jättefina hundar.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Något måste göras, men att ta till de metoder de avänder sig av i Danmark är att cross the line som det så fint heter. Jag tycker att man borde, som jag skrev i mitt inlägg, försöka fixa fram lagar i stället som gör att man kan äga en "kamphund" utan att det ska bli kalabalik.

2010-07-12 @ 21:14:18
URL: http://sandrafalkevik.blogg.se/
Postat av: Fiona

nästan allt beror på ägaren!

2010-07-13 @ 15:42:59
URL: http://lovefiona.blogg.se/
Postat av: sandra

sv: nä, jag skulle inte heller kunna bo där det spökar, är för lättskrämd för det. hade blivit knäpp tror jag

2010-07-13 @ 16:22:53
URL: http://durrr.blogg.se/
Postat av: R O R A . S E

SV: Fushigi Yuugi är min absoluta favorit också! :D

2010-07-13 @ 23:38:44
URL: http://rora.se/
Postat av: Tina

Om det är några raser som ska förbjudas är det tax, chiuahua och jack russel terrier - vilka är de 3 raserna som listas som de mest aggressiva hundraserna! Men det är ägarnas fel. Fel människor köper dessa raser, de köper en söt liten ras och fattar inte att dom måste uppfostras som alla andra hundar. Exakt samma problem är det med mer kraftfulla hundar. Fel människor köper dessa hundar. Amstaff och pitbull är båda två underbara och framför allt människokära raser, men tyvärr kan dessa raser bli aggressiva i fel händer. Precis som de raserna jag listat som är våra 3 mest aggressiva raser. Det är ägarens fel.

2010-07-14 @ 13:14:02
URL: http://hejtina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0